دوشنبه ۰۱ اردیبهشت ۰۴

آرشیو آذر ماه 1403

قدم گذاشتن به دنیای متفاوت بازاریابی حرفه‌ای

بوتیک بازاریابی اکرم برنجی

۸ بازديد


محتوای همیشه سبز چیست و چه کاربردی دارد؟

بخش مهمی از استراتژی بازاریابی محتوا، محتوای سبز یا محتوای همیشه سبز است که وب‌سایت‌ها با تولید آن می‌توانند به مزایای زیادی مانند بهبود سئو سایت دست یابند. چنین محتوایی برای مدت طولانی می‌تواند متناسب با زمان حال باقی‌مانده و برای خوانندگان و کاربران جذاب باشد. امروزه اغلب کسب‌وکارها دارای یک وبلاگ هستند و از آن برای بازاریابی محتوا، بازاریابی ورودی، آگاهی از برند و… استفاده می‌کنند. یکی از موارد کاربرد محتوای سبز هدایت ترافیک سایت است که نقش مهمی در بهبود سئو سایت و افزایش اعتبار سایت دارد.

آنچه در نحوه تولید محتوای سبز باید به‌خاطر داشت اینکه برای نوشتن عنوان یا متن محتوای سبز از رویدادهای روز استفاده نکنید؛ زیرا این رخدادها تاریخ مصرف داشته و زود فراموش می‌شوند. در این مقاله از بوتیک بازاریابی اکرم برنجی محتوای همیشه سبز، نحوه تولید و کاربرد آن را بررسی می‌کنیم.

آشنایی با محتوای همیشه سبز

در اصول بازاریابی محتوایی موثر با مفهومی به نام محتوای همیشه سبز (Evergreen Content) روبه‌رو می‌شویم که منظور از آن محتوایی است که همیشه مرتبط و مناسب بوده و به زمان وابسته نباشد. محتوای سبز یا همیشه سبز محتوایی است که بر طبق اصول سئو نوشته شده و با گذشت زمان ارزش آن کاهش نیافته یا از بین نرود. این نوع محتوا همانند یک درخت است که در طول تمام فصول سال سرسبز و تازه بوده و هیچ‌گاه طراوت خود را از دست نمی‌دهد.

به‌عبارت‌دیگر در هر بازه زمانی که مخاطبان محتوا را مطالعه کنند اطلاعات کاملی درباره موضوع به دست آورده بدون آنکه اطلاعات اهمیت و تازگی خود را ازدست‌داده باشند. در مقابل محتواهای سبز محتواهایی قرار دارند که وابسته به زمان بوده و طول عمر کوتاهی داشته و بعد از مدت‌زمان کوتاهی مخاطبان از آن‌ها بازدید نمی‌کنند. نمونه‌هایی از محتوای همیشه‌ سبز عبارت‌اند از:

  • مرورها
  • مقالات آموزشی
  • راهنماهای خرید
  • راهنماهای روش انجام یک کار
  • محتوای لیست شده
  • مصاحبه‌ها
  • واژه‌نامه‌ها
  • سؤالات متداول
  • پرسش‌ها و پاسخ‌ها

استراتژی محتوا در شبکه های اجتماعی

۱۳ بازديد

استراتژی محتوا در شبکه های اجتماعی
استراتژی محتوا در شبکه های اجتماعی شامل یک برنامه هدفمند و منظم جهت تولید، انتشار و مدیریت محتوا در راستای جذب و تعامل بیشتر با مخاطبان و دست‌یابی به اهداف کسب‌وکارهای کوچک و متوسط می‌شود. در حال حاضر افراد جامعه جهت رفع اکثر نیازهای خود به فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی روی آورده‌اند؛ از همین رو تولید محتوا اهمیت بسیاری پیدا کرده است.

بازاریابی محتوایی در شبکه های اجتماعی یکی از مهم‌ترین روش‌های جذب مخاطب و ارتقای برند است. در واقع با تولید انواع محتوای ارزشمند و هدفمند متنی، تصویری، ویدئویی، اینفوگرافیک و… می‌توانید مخاطبان را به مشتریان خود تبدیل کنید. تعیین اهداف مشخص، شناخت مخاطب، انتخاب بستر مناسب و بررسی شبکه‌های اجتماعی از جمله عناصر موفقیت در استراتژی شبکه های اجتماعی هستند. 

استراتژی محتوا در شبکه های اجتماعی

استراتژی شبکه‌های اجتماعی شامل دو زیر مجموعه مهم یعنی استراتژی تولید محتوا و استراتژی بازاریابی می‌شود. تعیین استراتژی‌های هدفمند و اصولی به شناخت برند، افزایش فروش، بهبود کیفیت و پیشی‌گرفتن از رقبا کمک می‌کند. استراتژی محتوا در شبکه های اجتماعی و استراتژی بازاریابی اهداف متفاوتی دارند؛ ولی درعین‌حال مکمل یکدیگر هستند.

استراتژی محتوا (Content Strategy) متمرکز بر تولید، انتشار و مدیریت محتوای روزانه، ایجاد ارزش برای مخاطب و حفظ تعاملات پایدار است. به عبارتی، استراتژی محتوا نحوه اجرا و تولید محتوای مناسب برای رسیدن به اهداف کسب‌وکار را مشخص می‌سازد. درحالی‌که استراتژی بازاریابی محتوا (Content Marketing) یک برنامه کلی برای جذب مخاطب، افزایش تعامل در راستای اهداف برند است. می‌توان گفت هدف اصلی جذب، حفظ و تعامل مستمر با مخاطب و فروش بیشتر است.

مراحل تدوین استراتژی محتوا در شبکه های اجتماعی

تولید، زمان‌بندی و انتشار محتوای جذاب و ارزشمند در پلتفرم‌های اجتماعی را استراتژی محتوا در شبکه های اجتماعی می‌نامند. جهت تدوین استراتژی محتوا مراحل زیر را انجام دهید:

  • موقعیت فعلی کسب‌وکار را بررسی کنید.
  • هدف را تعیین کنید. هدف ممکن است فروش بیشتر باشد و یا برندسازی، افزایش ترافیک، بالابردن نرخ تبدیل و…
  • درباره کلیدواژه‌های کسب‌وکار خود که می‌خواهید بیشتر دیده شوند، تحقیق کنید و نیاز مخاطب را بهتر بشناسید. مخاطب شناسی در استراتژی محتوا، تولید محتوا و رسیدن به اهداف را برای شما آسان می‌کند.
  • تحلیل رقبا یکی از بخش‌های مهم تدوین استراتژی محتوا در شبکه های اجتماعی است.
  • گام بعدی تعیین پرسونای مشتری یا مخاطب و شناخت ویژگی‌های شخصیتی، رفتاری، احساسی و نیازهای آن‌ها است.
  • پردازش اطلاعات جمع‌آوری‌شده به تدوین دقیق‌تر استراتژی‌ها و تولید محتوای بهتر کمک می‌کند.
  • قیف و هرم محتوایی که مشتری از ابتدای آشنایی تا انتها یعنی خرید نهایی باید طی کند را مشخص کنید. مدل AIDAs یکی از بهترین مدل‌هایی است که می‌توانید استفاده کنید. این مدل شامل مراحل زیر می‌شود:
    • آگاهی از برند (Awareness)
    • ابراز علاقه (Interest)
    • تصمیم‌گیری (Decision)
    • اقدام نهایی (Action)
    • ابراز رضایت (Satisfactory)
  • قدم آخر در تدوین استراتژی محتوا، آماده‌سازی تقویم محتوا است. به کمک این تقویم می‌توانید کارهایی که در مسیر سفر مشتری باید انجام دهید را برنامه‌ریزی کنید و عملکرد خود را بسنجید.
مهم ترین عناصر موفقیت در استراتژی شبکه های اجتماعی

مهم ترین عناصر موفقیت در استراتژی شبکه های اجتماعی

بازاریابی و استراتژی محتوا در شبکه های اجتماعی به هدف کسب‌وکار بستگی دارد. در حقیقت هدف کلی کسب‌وکارها جذب مخاطب و تبدیل آن‌ها به مشتری بالفعل است. بازاریابی محتوایی در شبکه های اجتماعی باعث افزایش فروش و تعامل بیشتر صاحبان مشاغل با مخاطبان می‌شود. با کمک‌گرفتن از تکنیک‌های زیر در استراتژی‌های بازاریابی محتوا می‌توانید موفقیت خود را تضمین کنید و به نتیجه دلخواهتان برسید. راهکارهای ارائه شده در بوتیک بازاریابی اکرم برنجی عبارت‌اند از:

  • داشتن اهداف صریح و خاص و هدف‌گذاری بر اساس مدل SMART
  • شناخت دقیق مخاطبان هدف
  • بررسی مرتب پروفایل خود، هم‌صنفی‌ها و رقبا در شبکه‌های اجتماعی
  • انتخاب شبکه اجتماعی مناسبی که مخاطبان هدف در آنجا حضور دارند
  • استفاده درست از ابزارهای شبکه‌های اجتماعی است. این ابزارها می‌تواند شامل موارد تحلیلی، خودکارسازی فرایندها و… باشد.
  • استفاده از تقویم محتوایی و ثبات و نظم در انتشار جهت اعتماد مخاطبان به برند در طولانی‌مدت
  • ارتباط مستمر و تعامل مؤثر با مخاطبان، پاسخگویی سریع به نظرات و پیام‌ها و افزایش حس ارزشمندی در مشتری و در نهایت ارتباط عمیق‌ آنها با برند
  • انتشار محتوای ارزشمند و متنوع که هم سرگرم، هم آموزشی و هم کاربردی باشد.
  • شناخت نقاط قوت و ضعف ضروری خود از طریق بررسی داده‌ها و آمار عملکرد محتواها و بهینه‌سازی استراتژی محتوا در شبکه‌های مجازی
  • به‌روزرسانی استراتژی‌های خود متناسب با ترندها و تغییرات جدید در شبکه‌های اجتماعی برای حفظ رقابت‌پذیری و جذب مخاطب