پنجشنبه ۱۲ تیر ۰۴

آرشیو اردیبهشت ماه 1404

قدم گذاشتن به دنیای متفاوت بازاریابی حرفه‌ای

قیف فروش و نقش محتوا در هر مرحله از مسیر مشتری

۵ بازديد
نقش محتوا در هر مرحله از مسیر مشتری

سفر مشتری یکی از اصطلاحات بازاریابی است و منظور از آن مسیری است که مشتری از زمان آگاهی نسبت به یک برند تا مرحله خرید دنبال می‌کند. یک موضوع بسیار مهم در این مسیر محتوا است. نقش محتوا در هر مرحله از مسیر مشتری بسیار تعیین‌کننده است که می‌تواند با ایجاد آگاهی مشتری را به‌سوی مرحله بررسی و تصمیم‌گیری سوق دهد. قیف فروش یکی دیگر از اصطلاحات در این حوزه است. قیف فروش یکی از مدل‌های بازاریابی است که به جذب مشتری و بررسی رفتار او در برابر کسب‎‌وکار شما کمک می‌کند. سفر مشتری و قیف فروش دو بخش مهم در بازاریابی هستند که ارتباط نزدیکی با یکدیگر دارند. با آگاهی از نحوه استفاده از قیف فروش می‌توان مشتریان می‌توان آن‌ها را به‌درستی در مسیر هدایت کرده و میزان فروش را افزایش داد.

نقش محتوا در هر مرحله از مسیر مشتری

جمله محتوا پادشاه است یک عبارت بسیار پرمفهوم و وزین است که توجه عمیق به آن نقش تعیین‌کننده‌ای در موفقیت بازاریابی دارد. با داشتن یک استراتژی تولید محتوا می‌توان سفر مشتری و قیف فروش را به‌خوبی هدایت کرده و به اهدافی که از بازاریابی داریم دست یابیم. در ادامه به نقش محتوا در هر مرحله از مسیر مشتری می‌پردازیم.

آگاهی

1. آگاهی

اولین مرحله از سفر مشتری آگاهی است و باید محتوایی که مشتری برای اولین‌بار با آن برخورد می‌کند به‌اندازه‌ای جذاب و مفید باشد که علاوه بر جلب‌توجه مشتری بتواند پاسخگوی نیاز یا هدف مشتری باشد. استفاده از محتواهایی مانند پست‌های مفید وبلاگ، تبلیغات کلیکی و پست‌های مختلف و جذاب در شبکه‌های اجتماعی نمونه‌هایی از محتوای هدفمند هستند که در مسیر سفر مشتری و قیف فروش اهمیت دارند.

2. ایجاد علاقه

نقش محتوا در هر مرحله از مسیر مشتری همچنان ادامه دارد. در دومین مرحله سفر مشتری باید بتوان اثراتی را که در مرحله اول بر مشتری گذاشته‌ایم را تقویت کنیم. با برگزاری وبینارهای تخصصی، ارسال خبرنامه‌های تخصصی و محتواهای جذاب در وبلاگ سایت می‌توان به این هدف رسید. باید محتواها به‌اندازه‌ای قوی باشند که بتوانند مشتری را برای ادامه مسیر قانع کنند. نکته مهم دیگری که باید به آن توجه داشت روش های ترویج و توزیع محتوا است.

3. ایجاد اعتماد

در مسیر سفر مشتری، اعتمادسازی دشوارترین مرحله است و در این مسیر باید بسیار صبور بوده و نظم و آرامش را رعایت کرد تا اعتماد مشتری جلب شود. در این مرحله نیز محتوا نقش مهمی دارد و باید از محتواهایی استفاده کرد که مشتریان وفادار در آن نقش داشته‌اند. باتوجه‌به نقش محتوا در هر مرحله از مسیر مشتری، در این مرحله می‌توان از محتواهایی مانند تجربیات مثبت مشتریان درباره برند شما، نظرات مشتریان و داستان موفقیت و دستاوردهای خود استفاده کنید.

4. تلاش

در ادامه سفر مشتری و قیف فروش در مرحله چهارم تقریباً به هدف خود نزدیک شده‌ایم و مشتری به انگیزه کوچکی نیاز دارد تا برای خرید اقدام کند. براین‌اساس لازم است در این مرحله تلاش کنیم تا انگیزه‌ای درخور و مناسب به مشتری بدهیم. برگزاری کارگاه، پاسخ به سؤالات متداول، تولید ویدئوهای جذاب و قانع‌کننده و ارائه نمونه‌های آزمایشی از محصول یا خدمات مواردی از نقش محتوا در هر مرحله از مسیر مشتری هستند که می‌تواند به مشتری انگیزه دهد. از طریق آشنایی با نکات جادویی تولید محتوای محصول می‌توان به فروش چندبرابری رسید.

نقش محتوا در هر مرحله از مسیر مشتری

5. نقش محتوا در هر مرحله از مسیر مشتری؛ خرید

در سفر مشتری و قیف فروش مرحله خرید همان نقطه طلایی است که برای رسیدن به آن تلاش کردیم؛ ولی نقطه پایان نیست. در این مرحله با حفظ تجربه مثبت و تقویت آن باید تلاش کنیم تا وفاداری به برند را افزایش داده و مشتری را به یک مشتری وفادار تبدیل کنیم. باوجود تفاوت بین سفر مشتری و قیف فروش، نحوه استفاده از قیف فروش مانند مسیر مشتری است.

در این مرحله از سفر باید فراتر از انتظار مشتری عمل کرده و او را شگفت‌زده کنیم تا مقدمات خرید دوباره و تعامل‌های بیشتر فراهم شود. در این مرحله نیز می‌توان از راهنماهای کاربردی و ساده برای استفاده از خدمات یا محصول به‌عنوان محتوای هدفمند استفاده کرد.

6. تکرار خرید و تعامل

در مسیر سفر مشتری باید این نکته مهم را به‌خاطر داشت که مشتری پادشاه است و نباید انتظار داشته باشیم که با یک‌بار خرید دوباره به‌سوی ما بازگردد. نباید نقش محتوا در هر مرحله از مسیر مشتری را فراموش کرده و برای استمرار خرید باید پیشقدم شویم. محتواهای مربوط به این مرحله شامل آخرین اطلاعات و اخبار مربوط به محصول، خدمات و کسب‌وکار شما است که می‌تواند برای مشتری مفید باشد. این فرایند موجب می‌شود تا مشتری حس ارزشمندبودن داشته و وفاداری او به برند افزایش یابد.

باوجود تفاوت‌ها، نحوه استفاده از قیف فروش و سفر مشتری و نوع محتواها با یکدیگر مشابه هستند. برای امتداد مسیر و تکرار خرید تعامل با مشتریان نیز بسیار اهمیت دارد. در مرحله تعامل با اقدامات و محتواهایی مانند اشتراک‌گذاری دستاوردهای جدید با مشتریان، معرفی چشم‌اندازهای جدید برای اهداف آینده و برجسته‌سازی داستان و تجربه مشتریان در کمپین‌ها می‌توان با آنان تعامل داشت. داشتن تعامل روشی است که می‌توان مشتریان را با خود همراه و همگام ساخته و آنان را به وفاداران به برند تبدیل کرد.

تیم حاضر در بوتیک بازاریابی اکرم برنجی کاملاً با مراحل و ساختارهای سفر مشتری، نحوه استفاده از قیف فروش و نقش محتوا در هر مرحله از مسیر مشتری آشنا بوده و از آن‌ها در جهت ارتقای بازاریابی برای مشتریان استفاده می‌کند.  کامل بخوانید...

چگونه یک استراتژی بازاریابی محتوایی موفق طراحی کنیم؟

۸ بازديد

طراحی استراتژی بازاریابی محتوایی موفق
طراحی استراتژی بازاریابی محتوایی موفق را می‌توان اولین و مهم‌ترین مرحله برای رسیدن برای موفقیت در کسب‌وکار نامید. بازاریابی محتوا بخش مهمی از توسعه کسب‌وکار و استراتژی بازاریابی است که از طریق آن محتوای باکیفیت تولید و به اشتراک گذاشته می‌شود. تنها با پیروی از اصول بازاریابی محتوایی موفق است که می‌توان با جذب مخاطبان ترافیک سایت را افزایش داد.

برای تدوین استراتژی بازاریابی باید ابتدا اهداف را مستندسازی کرده و سپس هدف اصلی را مشخص کرد. تعیین مقیاس بازاریابی و تشخیص مخاطب برتر از دیگر مراحل استراتژی هستند. علاوه بر این باید اجزای مهم استراتژی بازاریابی محتوایی موفق مانند تحلیل رقابتی، بودجه بازاریابی و تحلیل رقابتی را نیز در نظر گرفت.

منظور از استراتژی چیست؟

استراتژی یک مفهوم کلی و به معنای ترفند یا راهبردی برای تعیین اهداف و طرح برنامه‌های مشخص برای دستیابی به اهداف است. به‌عبارت‌دیگر استراتژی یک برنامه طولانی‌مدت است که با دنبال‌کردن آن می‌توان به اهداف بلندمدت مشخصی دست‌یافت. استراتژی برنامه‌ریزی هدفمندی است که افراد تمامی ابعاد و شرایط را سنجیده و متناسب با آن‌ها اقدام می‌کنند.

استراتژی بازاریابی محتوا و استراتژی محتوا سئو بر اساس نوع کسب‌وکار می‌تواند شامل برنامه کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت باشد. به همین دلیل در طراحی استراتژی بازاریابی محتوایی موفق باید تمام کارکردها و ازجمله استراتژی تولید محتوا مشخص شده و برنامه جامعی تدوین شود. در بوتیک بازاریابی اکرم برنجی طراحی استراتژی بازاریابی بر اساس اصول دقیق و علمی بازاریابی تدوین و اجرا می‌شود.

طراحی استراتژی بازاریابی محتوایی موفق

هدف از طراحی استراتژی بازاریابی محتوایی موفق تولید محتوای باکیفیت و ارزشمندی است که توجه مخاطبان را به خود جلب کرده و تعداد مراجعه آن‌ها به سایت و ماندگاری در سایت را افزایش دهد. تمام این موارد منجر به افزایش ترافیک سایت و توسعه کسب‌وکار خواهد شد. در طراحی اصول بازاریابی محتوایی موفق باید 7 مرحله را طی کرد تا بتوان به نتایجی با بهره‌وری بالا رسید. این مراحل عبارت‌اند از:

  • مستندسازی اهداف: باید به چرایی انجام بازاریابی محتوا پاسخ دهید. آیا هدف شما از انجام بازاریابی هدایت است؟ بهبود تجربه مشتریان یا ایجاد روابط جدید است؟
  • تعیین هدف اصلی: بعد از مشخص‌کردن اهداف باید هدف اصلی را مشخص کنید. با تعیین هدف خود می‌توانید به این موضوع برسید که چه چیزی می‌تواند کسب‌وکار شما را از دیگران متمایز کند.
  • تحلیل محتوا: سومین مرحله طراحی استراتژی بازاریابی محتوایی موفق آنالیز محتوا است تا مشخص شود محتوای موردنظر تا چه اندازه می‌تواند شما را به اهدافتان نزدیک کند.
  • تعیین مخاطبان برتر: در چهارمین مرحله از اصول بازاریابی محتوایی موفق باید مخاطبان هدف را مشخص کرده و بر انگیزه و علایق آن‌ها متمرکز شد.
  • جستجوی نیاز مخاطبان: در استراتژی بازاریابی محتوا توجه به نیازهای مخاطبان و تلاش در برآوردن آن‌ها بسیار مهم است. با پیش‌بینی نیازهای مخاطبان می‌توانید محتوایی هم‌راستا باعلاقه و نیاز مخاطبان تولید کنید.
  • تولید محتوای بیشتر با محتوای کمتر: با تولید یک محتوای کوتاه ولی جامع و توجه به نکات مهمی که می‌تواند سؤالات مخاطبان را پاسخ دهد می‌توانید بر روی مخاطبان تأثیر زیادی گذاشته و ترافیک سایت را افزایش داده و اهمیت تولید محتوای باکیفیت در سئو ببینید.
  • ساخت تقویم محتوایی: آخرین مرحله از طراحی استراتژی بازاریابی محتوایی موفق داشتن یک تقویم محتوایی است. تقویم محتوایی به شما کمک می‌کند تا اصول بازاریابی محتوایی موفق را به‌صورت دقیق دنبال کرده و اجرا کنید.

اجزای مهم استراتژی بازاریابی محتوایی موفق

اجزای مهم استراتژی بازاریابی محتوایی موفق

در طراحی استراتژی بازاریابی محتوایی موفق پیروی از اصول بازاریابی محتوایی می‌تواند تحولات بنیادین در هر کسب‌وکاری ایجاد کند. با داشتن یک استراتژی جامع برای بازاریابی محتوا و تمرکز بر اهداف بازاریابی می‌توان در رقابت با رقبا پیروز شد. در استراتژی تولید محتوا هر بخش از آن باید همگام با اهداف باشد. در این مسیر باید اجزای مهم استراتژی بازاریابی موفق را موردتوجه قرار دهید. این اجزا عبارت‌اند از:

  • میکس بازاریابی یعنی محصول (Product)، قیمت (Price)، مکان (Place) و ارتقا (Promotion) معروف به چهار P
  • تنظیم اهداف بازاریابی مرتبط با چهار P البته با تغییر اولویت‌ها می‌توان اهداف را نیز تغییر داد.
  • بودجه بازاریابی که یکی از عناصر مهم در طراحی استراتژی بازاریابی محتوایی موفق است و بدون توجه به بودجه نمی‌توان هیچ‌کدام از اصول بازاریابی محتوایی را عملیاتی کرد.
  • تحلیل رقابتی: در طراحی استراتژی بازاریابی محتوایی موفق نباید رقبا را نادیده گرفت. عدم شناخت رقبا بر فعالیت‌های شما تأثیر منفی گذاشته و نمی‌توانید میزان موفقیت خود را در بازاریابی اندازه‌گیری کنید. با تحلیل رقبا پی خواهید برد که تا چه اندازه توانسته‌اید در جذب مخاطب عملکرد موفقی داشته و از رقبای خود متمایز شوید.
  • موقعیت‌یابی: این بخش نیز از دیگر اجزای مهم استراتژی بازاریابی محتوایی موفق است که درواقع باید آن را بخش‌بندی بازار، هدف‌گذاری و موقعیت‌یابی یا به‌اختصار اطلاعات بازاریابی STP نامید. در این بخش باید مسیری هدفمند و مؤثر را برای ایجاد محتوایی هماهنگ و متناسب با مخاطبان هدف تعیین کرد.
  • تولید محتوا: آخرین جزء از اجزای طراحی استراتژی بازاریابی موفق تولید محتوا است. باتوجه‌به بودجه، تحلیل رقابتی و اطلاعات بازاریابی STP می‌توانید مهم‌ترین قسمت یعنی تولید محتوا و کاربرد سیستم مدیریت محتوا را آغاز کنید. توجه داشته باشید که تولید محتوا نیز باید بر اساس استراتژی دقیق بوده و همگام با علاقه و نیاز مخاطبان باشد.