پنجشنبه ۳۰ مرداد ۰۴

روانشناسی رنگ‌ها در برندینگ و تاثیر آن بر ذهن مشتری

قدم گذاشتن به دنیای متفاوت بازاریابی حرفه‌ای

روانشناسی رنگ‌ها در برندینگ و تاثیر آن بر ذهن مشتری

۳ بازديد
روانشناسی رنگ‌ها در برندینگ
 امروزه بازاریابی شکل جدیدی به خود گرفته و دیگر روش‌های قدیمی کارایی لازم را نداشته و لازم است از ابزارهای بصری و روانی هوشمندانه به عنوان یکی از استراتژی های کسب و کار استفاده کرد. یکی از این ابزارهای مهم روانشناسی رنگ‌ها در برندینگ است و با استفاده از اصول علمی و روان‌شناختی می‌توان رفتار مصرف‌کننده را تحت تأثیر قرار داد. بر اساس یافته‌های روان‌شناسی تاثیر رنگ ها بر ذهن مشتری علاوه بر موضوع زیبایی‎‌شناسی یک عامل مهم در بازاریابی و تعامل با مشتری است.

رابطه بین برندسازی و روانشناسی رنگ ها

علم روانشناسی پنجره‌های جدیدی به روی بشر گشود و یکی از آن‌ها رمزگشایی از رنگ‌ها و معانی پشت‌پرده آن‎ها است. با درک رابطه بین برندسازی و روانشناسی رنگ ها پی می‌بریم که رنگ یک بخش جدانشدنی از هویت برند است که بدان معنا می‌بخشد. بخشی از موفقیت برندینگ به این بازمی‌گردد که روانشناسی رنگ‌ها در برندینگ بتواند ارزش و پیام اصلی برند را به مخاطبان انتقال دهد.

تاثیر روانشناسی رنگ ها در برندینگ

مبنای اصلی روانشناسی رنگ‌ها در برندینگ بر این اصل استوار است که هر رنگ می‌تواند احساس خاصی را در ذهن مخلطبان فعال کند. به‌عنوان‌مثال رنگ آبی همواره نماد اعتماد، رنگ سبز نماد آرامش و رنگ قرمز نشانه انرژی، هیجان و عمل است. به همین دلیل برندهای معروف دنیا با استفاده از رنگ‌های خاصی پیام و ارزش موردنظر خود را به مخاطبان القا می‌کنند. بر اساس تحقیقات تاثیر رنگ ها بر ذهن مشتری سریع اتفاق افتاده و افراد در 90 ثانیه تصمیم اولیه خود را درباره یک برند می‌گیرند.

چگونه رنگ ها ذهن مشتری را برنامه‌ریزی می‌کنند؟

عملکرد رنگ‌ها همانند اجرای یک برنامه از قبل تعیین‌شده در ذهن مشتری است. زمانی‌که مشتری همواره در معرض یک برند با پالت رنگی ثابت قرار گیرد مغز نیز آن برند را بر اساس آن رنگ کدگذاری می‌کند؛ زیرا روانشناسی رنگ‌ها در برندینگ نقش مهمی در حافظه مشتری دارد. مطالعات مختلف نشان می‌دهد که مشتریان در رویارویی با رنگ‌های خاص واکنش‌های ناخودآگاه و فوری از خود نشان می‌دهند.

نقش رنگ ها در متمایز کردن برندها

نقش رنگ ها در متمایز کردن برندها

رنگ یکی از موارد بسیار مهمی است که در نگاه اول نظر افراد را به خود جلب کرده، اطلاعات را تفسیر کرده و موجب تصمیم‌گیری‌های ناخودآگاه می‌شود. به همین دلیل روانشناسی رنگ‌ها در برندینگ بسیار مهم است و ترکیبات رنگی خاص می‌توانند بر رفتار و احساس افراد درباره برندها و تصمیم برای خرید تأثیر بگذارند.

 انتخاب رنگ برند باید بر اساس فاکتورهای مهم و مشخصی انجام شود که عبارت‌اند از:

  • تحلیل شخصیت برند
  • شناخت مخاطب هدف
  • ثبات در پیدا کردن رنگ برند
  • بررسی روان‌شناسی رنگ‌ها
  • انجام تست‌های A/B

جمع‌بندی

روان‌شناسی رنگ‌ها در برندینگ یکی از موضوعات مهم و جذاب در بازاریابی و جالب‌توجه مشتریان است. علاوه بر برندسازی، رنگ‌ها بر تصمیم‌گیری مشتریان برای خرید، اعتماد به برند و یادآوری آن اثر می‌گذارند. تاثیر رنگ ها بر ذهن مشتری بر مبنای واکنش‌های شناختی و عصبی انسان شکل گرفته و موجب فعال‌شدن هیپوتالاموس مغز می‌شوند. این روند موجب ترشح هورمون‌های سروتونین یا آدرنالین شده و احساسات مختلف را در فرد برمی‌انگیزد.
کامل بخوانید...

 
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.